Beeldmateriaal zoeken en plaatsen

Gepubliceerd op 30 januari 2023 om 20:23

Goed beeldmateriaal maakt de website. Het is vaak het eerste waar een bezoeker (bewust of onbewust) naar kijkt. Wat veel ondernemers onderschatten is de selectie van goed beeldmateriaal. Daar gaat namelijk veel tijd in zitten, vaak zonder dat je het zelf door hebt. Met onderstaande tips win je veel tijd, maak je geen beginnersfouten en vind je mooi beeldmateriaal dat ook nog eens bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines.

Beeldmateriaal zoeken

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: haal geen beeldmateriaal van andere website of van zoekmachines zoals Google. Je weet namelijk niet of dit beeldmateriaal rechtenvrij is en dat kan tot hoge boetes leiden. Tot zover hetgeen je niet moet doen. Er zijn voldoende mogelijkheden om aan mooie beelden te komen:

 

  1. Zelf foto’s maken

Tegenwoordig hoeft het niet meer ‘het perfecte plaatje’ te zijn. Zeker niet als je echte foto’s gebruikt van je bedrijf, je team en je producten. Wil je aan de slag gaan met eigen beeldmateriaal? Kijk dan eens rond op andere websites en webshops om te bekijken hoe anderen dat doen. Coolblue bijvoorbeeld. Zij hebben een leuke, toegankelijke manier van communiceren die ook goed past bij de aanpak van kleine ondernemers, zowel in tekst als in beeld.

 

  1. Leveranciers/partners vragen

Wanneer je producten of diensten aanbiedt van anderen dan kun je vragen om bijhorend beeldmateriaal. Een leverancier heeft vaak professioneel beeldmateriaal van zijn producten en diensten. Vraag voor alle zekerheid of het rechtenvrij is. Hiermee kun je je website/webshop snel opmaken met prachtig, professioneel beeldmateriaal dat perfect past bij je aanbod.

 

TIP 1: haal nooit foto’s van andere websites of van Google. Je weet namelijk niet of betreffende foto rechtenvrij is.

TIP 2: wil je weten of jouw eigen foto’s ergens anders op het web worden gebruikt? Ga dan naar Google Afbeeldingen en sleep jouw afbeelding (bijvoorbeeld een .jpeg-bestand) naar het zoekveld. Google gaat vervolgens zoeken naar websites waar hetzelfde beeld is gepubliceerd.

 

  1. Gratis stockfoto’s

Bij stockfoto’s denken veel mensen aan de typische Amerikaanse tandenpasta-lach foto’s waarop perfecte mensen helemaal gelukkig staan afgebeeld. Daar krijgen velen de kriebels van en beoordelen daardoor de foto (en dus ook jouw website) als niet echt. Niet doen dus. Er zijn wel enkele stockfoto-websites met een enorme database aan foto’s. Hieronder een overzicht:

 

Pixabay.com

Unsplash.com

Pexels.com
Barnimages.com
Photopin.com

Picjumbo.com

Gratisography.com

Lifeofpix.com

Stockvault.net
Pikwizard.com
Rawpixel.com
Reshot.com

  1. Betaalde stockfoto’s

Er bestaan talloze stockfoto-websites die betaald beeldmateriaal aanbieden. Voorbeelden zijn Shutterstock, Adobe Stock en 123RF. Soms betaal je per afbeelding, soms moet je een abonnement aangaan. Houd er rekening mee dat er grote verschillen kunnen zitten in de prijzen van de foto’s. Sommige afbeeldingen kun je aankopen voor 5-10 euro, maar de prijs kan oplopen tot tientallen tot zelfs honderden euro’s. Ook kan de prijs hoger worden naarmate het formaat wijzigt.

 

Ook moet je je even inlezen in de voorwaarden voor gebruik. Soms mogen beelden alleen online worden gebruikt en bijvoorbeeld niet op TV. De kwaliteit van het beeldmateriaal is over het algemeen erg goed.

 

TIP 1: download eerst een test-bestand. Dan staat er nog een watermerk in. Dit kun je gebruiken om te bepalen of de afbeelding wel goed past. Daarmee kun je zo veel experimenteren als je wilt. Pas als je er zeker van bent dat dit de afbeelding is die je wilt gebruiken, koop je hem aan.

 

TIP 2: sommige sites bieden je een proefabonnement met enkele gratis foto’s. De moeite waard, maar lees ook hier goed de voorwaarden.

 

  1. Eigen foto’s

Ondanks dat er hele mooie stockfoto’s te vinden zijn, wil je ook je eigen identiteit meegeven aan je website/webshop. Kies dan voor eigen beeldmateriaal. Waar op social media steeds vaker gebruik wordt gemaakt van mobiele telefoons voor het maken van foto’s en video’s, wordt op de website gekozen voor professionele fotografie, zeker voor de grotere beelden zoals banners en productfoto’s. Scherpte en de juiste belichting zijn dan essentieel. Voor kleinere foto’s en bijvoorbeeld blogs zijn de kwaliteitseisen van je bezoekers vaak wat lager.

 

  1. Foto’s op maat maken

Elke fotopositie op je website/webshop heeft specifieke afmetingen. Dit wordt aangegeven in pixels (breedte x hoogte). Probeer altijd de minimale afmetingen te gebruiken en bovendien de juiste verhouding. De meeste eenvoudige fotobewerkingsprogramma’s bieden de mogelijkheid om foto’s op maat te snijden.

 

Hoe minder kb’s (kilobytes) de afbeelding, hoe beter. Google waardeert dit door je website beter te waarderen en nog belangrijk: de laadtijd van een pagina gaat drastisch omlaag. Vervolgens kun je de afbeelding nog comprimeren. Een handig programma hiervoor vind je op internet: Kraken.io. sleep je afbeelding erin en je kunt het gecomprimeerde bestand downloaden. Ontzettend handig. Hiermee verklein je afbeeldingen tot soms wel 50% zonder kwaliteitsverlies.

 

TIP 1: je kunt foto’s wel verkleinen, maar niet vergroten. Vergroten gaat direct ten koste van de kwaliteit.

TIP 2: leg een overzicht aan met de formaten van veel gebruikte formaten. Zet hierbij ook de formaten van afbeeldingen die je voor social media posts kunt gebruiken. Deze formaten wijzigen nog wel eens en kun je daarom het best opzoeken op Google.

 

Extra opmaak

Wil je extra opmaak toevoegen aan je afbeeldingen? Denk aan elementen (lijn, kader etc.) in de huisstijlkleur en bijvoorbeeld je bedrijfslogo. Hiervoor is een heel handige online tool beschikbaar genaamd Canva.com

 

Bestandnaam kiezen

De volgende stap is om de bestandsnaam van een afbeelding aan te passen naar een tekst die Google begrijpt. Google kan namelijk (nog) niet zien wat er op een foto getoond wordt. 1001.jpg zegt namelijk niets. Beter is: rode-fiets.jpg. Na het uploaden van de afbeelding kun je de afbeelding nog meer SEO-waarde meegeven. In veel CMS-systemen kun je een Titel en een ALT-tekst toevoegen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.