Online marketing, het is inmiddels een wondere wereld geworden die naast creatievelingen ook steeds meer schrijvers, technici en analytici aantrekt. Het vak is zo divers geworden dat het niet meer door één persoon kan worden uitgevoerd. Het schaap met de vijf poten is onvindbaar, de T-shaped marketeer een veel gehoorde term. Wij hebben een top 10 samengesteld van de marketingtools die je als marketeer of ondernemer echt moet hebben om succesvol en efficiënt online marketing te bedrijven.
1. Content management system (CMS)
Het klinkt misschien logisch, maar online marketing begint bij een goede website. Maar wat is een 'goede website'. Kies bovenal een CMS dat past bij je bedrijf. Grote bedrijven kiezen vaak voor maatwerk. Voor veel bedrijven is dit echter niet nodig. Het is namelijk (vaak) een prijzige oplossing. Ondernemers met webshops kiezen vaak voor Magento, WooCommerce of Shopify. Voor een website is Wordpress die echte nummer 1. Hiervoor heb je wel een developer of bureau nodig. Daarom kiezen ook steeds meer ondernemers, zeker als de opzet niet complex is, voor 'plug & play' CMS-tools zoals Jimdo.
2. Social media
Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep? Dat is vraag 1. Kies op basis daarvan de channels die bij jouw organisatie passen. Tip: durf te kiezen. Er is niks zo verschrikkelijk als een social media account dat niet leeft. Ga actief aan de slag met de kanalen en kijk vooral ook goed naar de mogelijkheden die worden geboden, zoals inzet van video, voice, etc. Veel gebruikte kanalen zijn LinkedIn (B2B), Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok en Twitter.
3. Nieuwsbrief software
Het maken van een nieuwsbrief is een basisbehoefte van veel bedrijven. Het is en blijft een populaire en zeer praktische manier om je bestaande klanten en prospects te bereiken. De kosten zijn relatief laag ten opzichte van het bereik dat je ermee behaalt. Ook zijn er steeds betere mogelijkheden om de doelgroep te segmenteren, doelgericht te mailen en ook automation neemt een ware vlucht. Veel gebruikte tools zijn ActiveCampaign en Mailchimp.
4. Grafische vormgeving
Een grafisch vormgever inhuren? Voor complexe en grote klussen is dat prima. Voor het kruimelwerk is het een stuk handiger, sneller en prettiger als je dit zelf kan. Uiteraard is hier een marketingtool voor. Veruit de populairste tool is Canva. Hiermee kun je in een handomdraai de mooiste ontwerpen maken en zelfs je eigen drukwerk ontwerpen en video's bewerken. Alles op een logische manier, zodat je de software snel begrijpt.
5. Wachtwoorden bewaren
Deze tip had eigenlijk op nummer 1 moeten staan, want voor je begint is het handig als je al je wachtwoorden op een veilige plek bewaart en deze ook nog eens snel voorhanden hebt. Apps als Lastpass en Keeper werken fantastisch. Je hoeft geen gebruikersnamen en wachtwoorden meer te onthouden, je kunt moeilijke wachtwoorden laten genereren en het fijnste van allemaal: inloggen wordt voortaan een eitje, want alles kan met één klik worden ingevoerd.
6. Websitebezoek analyseren
Wie bezoekt jouw website of webshop? En als ze eenmaal zijn gearriveerd, wat doen ze dan? Er is heel veel waardevolle informatie aanwezig in databronnen. Door te analyseren waar jouw doelgroep naar zoekt en welk gedrag zij vertonen, kunnen weloverwogen keuzes worden gemaakt voor de structuur van de website, de aangeboden content en de manier waarop marketing wordt bedreven. Tools die veel gebruikt worden zijn Google Analytics, Google Search Console, Moz, Ahref en Hotjar.
7. Content ideeën
Content is king. Laat zien dat je verstand van zaken hebt, want dat trekt bezoekers aan en het verhoogt de kans op aankopen enorm. Bovendien is content (video, voice, tekst) ontzettend handig voor outreach op andere kanalen dan je eigen domein. Denk aan social media, videocontent-websites, nieuwswebsites, blogsites, fora, etc. Maar hoe kom je aan ideeën voor goede content? Er zijn tegenwoordig legio uitstekende bronnen die je kunnen helpen hierbij.
8. Advertising
Online zichtbaar zijn is tegenwoordig essentieel. Een snelle manier om producten en diensten direct onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep is door de inzet van advertising. Het gebruik van de juiste tooling is hierbij erg belangrijk om de resultaten en kosten te monitoren en campagnes tussentijds te optimaliseren.
9. Leads genereren
Hoe kom je in contact met de juiste doelgroep. Dat is voor elk bedrijf anders. Bovendien wil je weten of alle marketing inspanningen ook wel leiden tot het bereiken van de juiste groep consumenten of bedrijven. Steeds vaker kiezen bedrijven voor het verzamelen van klantdata met behulp van data scraping. Een goede eerste stap bij het genereren van leads.
10. webinars organiseren
Een steeds meer gebruikte manier om de doelgroep te bereiken is met behulp van video. Hiermee geef je je organisatie een gezicht. Video's opnemen is een ideale manier om snel je doelgroep een bericht voor te schotelen of kort en krachtig je boodschap over te brengen. Cijfers laten zien dat video content enorm groeiend is qua populariteit en prestaties. Een veel gebruikte manier is de inzet van webinars. Dit kan worden verzorgd met behulp van speciale webinar software. Ook wordt soms social media daarvoor gebruikt, zoals LinkedIn Live en Facebook Live. Ook kiezen steeds meer grotere organisaties voor een professionele uitstraling, bijvoorbeeld door het creëren van een studio setting. Denk hierbij aan het gebruik van een green screen, professionele camera en professionele software.
Afhankelijk van de doeleinden kan de best passende software worden bepaald.
Ook populair: