Social media posts plaatsen

Gepubliceerd op 1 april 2023 om 21:33

Social media posts plaatsen

Voor het plannen van social media berichten op populaire socials zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter heb je diverse opties:

1. Alleen tekst en/of afbeelding

Dit is de meest eenvoudige manier van posten. In onderstaand voorbeeld is alleen een afbeelding geplaatst. Eventueel kan er nog tekst toegevoegd worden. Deze zal dan boven de afbeelding worden getoond.

2. Tekst, afbeelding en een link naar de website

Dit is een eenvoudige manier om een bericht te plaatsen en kun je gebruiken wanneer je de afbeelding veel aandacht wil geven, zoals in onderstaand voorbeeld. Nadeel is dat je in de tekst een lange link toont naar de pagina. De kans dat een lezer op de link klikt is wat kleiner.

3. Een tegel die verwijst naar de website

Dit is de meest gebruikte manier om zakelijke/promotionele berichten te plaatsen. Wanneer iemand klikt op elke willekeurige plek op de tegel (afbeelding en het tekstblok eronder) dan gaat men direct door naar de website. Deze tegel wordt automatisch gegenereerd door de software als je de link plaatst. TIP: als de software de tegel heeft aangemaakt dan kun je de link verwijderen. De tegel blijft dan staan. Indien gewenst kun je boven de tegel nog zelf tekst toevoegen.

4. Video's

Video is enorm in opkomst. Social media kanalen juichen dit toe door er meer aandacht aan te geven in het algoritme. Hiermee wordt bedoeld dat ze sneller/vaker getoond worden.

5. Nieuwe vormen van publicaties

Er komt steeds meer variatie in de publicaties die je kunt doen op de verschillende kanalen. Goede voorbeelden hiervan zijn reels op Instagram, Facebook/LinkedIn Live, polls, slideshows, etc.

social media planning

Werkwijze content plannen op social media

In dit blog gebruiken we Hootsuite als voorbeeld om een social media bericht te plaatsen. Hierbij worden de belangrijkste aandachtspunten bij een post belicht. Hieronder het stappenplan*:

  1. Log in op Hootsuite
  2. Ga in de blauwe verticale balk naar het icoon:
  3. Kies in het veld “Post to” het kanaal waarop je wilt publiceren.
  4. Advies is om niet dezelfde post te plaatsen op verschillende kanalen. Elk kanaal heeft namelijk zijn eigen specificaties en (on)mogelijkheden.
  5. Zet in het tekstveld de volgende zaken:
    1. De tekst.
    2. Indien gewenst een link naar de website.
      Na het plaatsen van de link verschijnt in het veld “Media” een preview van de tegel. Wil je een post maken zoals in optie 2 beschreven? Dan klik je in het veld “Media” op het vuilnisbak-icoon. Dan verdwijnt de tegel.
      Wil je een post maken zoals in optie 3 beschreven? Verwijder dan de link die je zojuist hebt geplaatst in het Tekstveld. Je zult zien dat de tegel blijft staan.
    3. Hashtags: sommigen vinden ze vervelend, maar ze zijn wel handig. Als iemand namelijk een zoekterm intikt in Facebook dan worden alle artikelen getoond waarin het zoekwoord dat in de hashtag wordt gebruikt. Mijn advies is om ze gericht te gebruiken en een maximum van 5 te hanteren.
  1. Direct plaatsen of plannen:
    Je kunt elk bericht direct plaatsen (post now) of inplannen (schedule for later). Het advies is om in te plannen, tenzij het om een spoedje gaat. Met inplannen kun je namelijk het bericht op de tijdlijn tonen op de dag en tijd die je wilt. Hierdoor kun je het bericht tonen op het meest ideale moment. Ook dat verschilt per kanaal en bovendien verschilt het per doelgroep en je product/dienst. Zakelijke producten/diensten renderen beter overdag, terwijl consumentenproducten het over het algemeen beter doen in de avond of in het weekend. 

 

* De werkwijze kan net iets verschillen door aanpassingen in de visuele weergave in het menu van Hootsuite.

Nog enkele tips

  • Probeer in het eerste uur nadat het bericht is geplaatst met een aantal mensen het bericht te liken of erop te reageren. Veel social media tonen een bericht vaak aan slechts een selectie van de volgers. Als bij deze ‘test’ voldoende interactie is dan wordt het aan steeds meer volgers getoond.
  • Bij Instagram is het niet gebruikelijk om links in de posts te zetten. Instagram maakt de link ook niet klikbaar en er wordt ook geen tegel gegenereerd.
  • Realiseer een contentkalender en werk vooruit. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.