Google is de absolute koploper en zit boordevol handige tools om je website/webshop te optimaliseren en perfectioneren. Ook levert Google een proactieve bijdrage om je zichtbaarheid enorm te vergroten. De instellingen hierin zijn dan ook onmisbaar voor elke website en webshop. Hieronder een overzicht van de belangrijkste tools:
1. Google.nl / Google.com
Je zult denken, wat heeft de zoekmachine Google mij nou te bieden behalve het zelf zoeken naar onderwerpen? De zoekmachine zit boordevol waardevolle informatie die simpelweg voor het grijpen ligt. Een greep hieruit:
- Wat is het zoekvolume van een zoekopdracht? Erg handig om te zien hoe populair de zoekopdracht is.
- Wie zijn mijn concurrenten? Je concurrenten op internet kunnen heel anders zijn dan je lokale concurrenten. Door zoekopdachten in te geven zie je in een oogopslag welke bedrijven advertenties plaatsen (vaak de eerste 4 posities, te zien aan het groene advertentieblokje) en welke bedrijven strijden om de bovenste posities in de zoekopdrachten.
- Welke title tags en meta omschrijving gebruiken concurrenten? Hier kun je goede inspiratie opdoen en vervolgens teksten schrijven die eruit springen.
- Inspiratie nodig voor de inhoud van je teksten?
- Tijdens het invoeren van een zoekopdracht geeft Google je waardevolle suggesties:
- Ook onderaan de pagina verschijnen waardevolle suggesties.
2. Google Analytics
Een echte must-have is Google Analytics. Dit is een gratis analyse programma dat door Google beschikbaar wordt gesteld, zoals bezoekersaantallen, populaire pagina’s, je doelgroep en hun gedrag op je website.
Dit programma draait op de achtergrond en verzamelt een berg aan data van je bezoekers. Ga naar https://analytics.google.com, maak een account aan m.b.v. je Google-account (Gmail) en volg de stappen om te beginnen met het verzamelen van data. Hiervoor is nodig dat je een stukje HTML-code op je website/webshop plaatst. In Google Analytics vind je een uitleg. Of vraag even hulp aan je webdeveloper. Is de code geplaatst? Controleer dan in de dagen erna of er gegevens worden getoond. Zijn er bijvoorbeeld bezoekers op je website geweest?
3. Google Search Console (ook wel Webmaster Tools genoemd)
Google Search Console is wat technischer van aard. Ga naar: https://search.google.com, maak een account aan en volg de stappen om te beginnen met het verzamelen van data. Deze tool geeft je waardevolle informatie over technische aspecten van je website/webshop, zoals fouten, prestaties en optimalisatie mogelijkheden. De eerste stap is om Google Search Console te activeren. In Google Search Console vind je een uitleg. Of vraag even hulp aan je webdeveloper.
Koppel vervolgens Google Analtytics aan Google Seach Console, zodat beide tools gegevens kunnen uitwisselen. Zo krijg je nog meer waardevolle info tot je beschikking. De koppeling leg je door in Google Analytics te gaan naar Acquisitie -> Search Console -> Bestemmingspagina’s. Klik op de button Search Console-gegevens delen en volg de stappen.
4. Google Mijn Bedrijf
Als je in Eindhoven woont en je bent op zoek naar een fietsenmaker dan wil je natuurlijk graag de zoekresultaten in de buurt zien en niet de fietsenmakers in bijvoorbeeld Groningen. Daarom is Google Mijn Bedrijf (Google My Business) in het leven geroepen. Ook dit is gratis en een must voor ondernemers die zich richten op klanten in een bepaalde regio. Nadat je alle gegevens hebt ingevuld word je op diverse, prominente manieren getoond aan zoekers:
- Een vermelding in het overzicht van bedrijven in dezelfde branche.
- Een uitgebreide vermelding als op je bedrijfsnaam wordt gezocht.
- Een vertoning in Google Maps
5. Google Ads (voorheen: Adwords)
Google Ads is het advertentie-programma van Google. Simpel en kort samengevat kun je hiermee advertenties maken en publiceren en zo zichtbaar worden op de eerste posities in Google. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Google Shopping blokken (met de afbeeldingen van de fietsen) en de tekstadvertentie eronder (in het voorbeeld fietsenwinkel.nl). Voor een advertentie betaal je per klik. De kosten lopen uiteen van een cent per klik tot vele euro’s per klik. Voordat je begint met adverteren wordt geadviseerd om eerst goed te begrijpen hoe het werkt of hiervoor extern advies in te winnen. Als je onervaren aan de slag gaat dan kan het heel veel geld kosten.
6. Google Zoekwoordplanner
Ook als je geen advertenties wilt gaan plaatsen is het toch verstandig om een Google Ads account aan te maken. Al is het alleen voor de handige Zoekwoordplanner. Ga in de menubalk naar “Instellingen & Tools”. Daar vind je in het dropdown menu de Zoekwoordplanner. Wil je de vindbaarheid van je website/webshop verhogen dan is deze tool onmisbaar.
7. Google PageSpeed Insights
Zoekmachines zoals Google bepalen aan de hand van vele factoren of jouw website/webshop boven die van de concurrent wordt getoond. De factor die Google steeds hoger aanslaat is snelheid. Gebruikerservaring is voor Google ontzettend belangrijk, omdat dit ook door de zoeker als heel belangrijk wordt gezien: laadsnelheid. Trage pagina’s zijn een grote frustratie. Daardoor klikken mensen weg. Dat doe je zelf ook toch? Zorg daarom voor een snelle website op alle devices. Met behulp van Google PageSpeed Insights kun je je website/webshop perfectioneren. Ga naar https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, vul je URL en je krijgt direct een analyse.
8. Google Data Studio
Informatie, cijfers en statistieken worden steeds belangrijker. Zeker in de online marketing. Met de Google Data Studio kun je geavanceerde prestaties doormeten op je website en A/B-testen uitvoeren. Bijvoorbeeld welke indeling van een pagina of een formulier op je website het beste werkt. Je kunt interactieve dashboards maken die je zullen helpen om de bezoekerservaring te optimaliseren. Fijn voor de bezoeker, goed voor je online succes. De mogelijkheden zijn enorm.
9. Google Tag Manager
Google Tag Manager begint met het plaatsen van een stukje HTML-code. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het is heel eenvoudig. Volg het stappenplan of vraag aan je webdeveloper om even mee te kijken. Het fijne is namelijk dat als je deze stap eenmaal hebt gezet, je dit voortaan niet meer hoeft te doen. Je kunt namelijk in het vervolg alle codes en software die connectie nodig hebben met je website of webshop invoeren in Google Tag Manager. De connectie wordt vervolgens automatisch gecontroleerd en gelegd. Dit levert je gebruiksgemak op, je beheert alle connecties op één centrale plek en bovendien komt het de performance ten goede, doordat de code op je pagina's alleen van Tag Manager is. Er hoeven dus geen enorme scripts te worden ingeladen bij het openen van een pagina.
10. Google Adsense
Wil je geld verdienen met je website? Dan kun je ervoor kiezen om advertenties van andere bedrijven te tonen. Met het Google Adsense programma bepaal je zelf op welke pagina's je advertenties wilt plaatsen en met welk formaat. Laat je het liever aan Google over, dat kan ook. Google zal dan zelf bekijken wat de beste posities en formaten zijn en dit steeds optimaliseren. Het grote voordeel van deze advertenties: ze zijn afgestemd op de individuele bezoeker en daardoor populair om op te klikken. Je krijgt per klik (of soms per bestelling) betaald.
Meer mogelijkheden
Google blijft tools ontwikkelen en toevoegen aan het portfolio. Ook zijn er aanverwante tools binnen de Google familie die door veel marketeers worden gebruikt, maar niet direct of alleen marketingdoeleinden hebben. Denk hierbij aan Google Drive en Google Forms.
Reactie plaatsen
Reacties