Ben je op zoek naar een nieuw CMS of een webdeveloper voor je nieuwe website of webshop? Of ben je ontevreden over de huidige website of webshop en overweeg je over te stappen? Dan is het goed om eerst een eisen- en wensenlijstje op te stellen. Door dit goed voor te bereiden, weet je beter aan welke verwachtingen het systeem en het bureau dient te voldoen, kun je op voorhand opties wegstrepen en kun je ook adequaat vergelijken of zelfs een RFI (Request for Information) opstellen en aanbieden aan geselecteerde bureaus. Hieronder staat een checklist om je op weg te helpen.
CMS / Inhoudelijk
- Welk CMS heeft je voorkeur: Open Source / Maatwerk / Plug & Play
- Welke soorten pagina’s heb je nodig? (denk ook aan nieuwsoverzicht, product-/bestelpagina, filterpagina, aanmeldpagina)
- Wordt er een SSL-certificaat meegeleverd?
- Is er een test-omgeving voor het bouwen van de website en is deze test-omgeving ook na livegang nog beschikbaar voor uitbreidingen?
- Welke onderdelen van de website/webshop zijn wel en niet zelf aanpasbaar en kunnen deze aanpassingen eenvoudig en zonder technische kennis (zoals HTML) worden gedaan?
- Voldoet het CMS aan alle functionaliteiten en eisen op het gebied van SEO/organische vindbaarheid/online marketing?
- Welke mogelijkheden zijn er om de pagina’s zelf op te maken en call-to-actions toe te voegen onderaan elke pagina?
- Is het design responsive en zo ja voor welke devices en welke browsers?
- Welke garanties kunnen worden gegeven op basis van de Google PageSpeed Insights?
- Wordt er een handleiding opgeleverd?
Migratie
- Wie migreert pagina’s, teksten, beeldmateriaal, etc.?
- Wie draagt zorg voor redirects?
Koppelingen
- Met welke systemen wil je koppelen? (denk aan: ERP, CRM, voorraadbeheer, boekhouding, mailingsysteem, payment provider, etc.)
- Op welke manieren kunnen koppelingen worden aangeboden (API, plug-in, etc.)
Onderhoud, updates, back-up en support
- Welke onderhoudswerkzaamheden worden gedaan?
- Hoe frequent worden updates gedaan?
- Hoe is de back-up geregeld?
- Waar wordt de website gehost (in Nederland!) en welke uptime wordt gegarandeerd?
- Is er een supportdesk, hoe is deze bereikbaar en hoe worden tickets afgehandeld?
- Op welke wijze wordt de website/webshop beveiligd tegen hackers?
Webdeveloper
- Welke organisatiegrootte past bij je, nu en in de toekomst:
- Groot (hoog uurtarief, hoogwaardige en brede kennis)
- Gemiddeld (gemiddeld uurtarief, gerichte kennis)
- Klein/ZZP (laag uurtarief, niet alle specialisaties in huis)
- Spreekt de visie en de (schrijf)stijl van de webdeveloper je aan?
- Hoe is het team samengesteld?
- Welke referenties heeft men en kan hiermee contact worden opgenomen?
- Spreken de websites/webshops van de referenties je aan?
- Wordt bij beëindiging van het contract volledig meegewerkt en worden exports, data en eventueel broncode beschikbaar gesteld?
Offerte
- Welke jaarlijkse kosten zijn van toepassing?
- Wat is wel en niet inbegrepen bij de initiële offerte?
- Wat is het uurtarief voor werkzaamheden na livegang?
- Welke stappen worden doorlopen bij het opleveringstraject?
Welke vragen staan er in jouw checklist? Laat het weten in een reactie onder dit artikel.
Reactie plaatsen
Reacties