Nieuwsbrief mailing systeem selecteren

Gepubliceerd op 23 december 2022 om 21:25

Sommigen vragen zich af of nieuwsbrieven nog wel toekomst hebben. Zonder twijfel is het antwoord: ja! Waarom? Omdat de software met de tijd meegaat en in veel organisaties (groot en klein) een sleutelrol vervult in het marketingplan.

 

Enkele voordelen van nieuwsbrieven:

  • Het is een kanaal dat je continu kunt inzetten om je bedrijf proactief onder de aandacht te brengen van je doelgroep (zowel klanten als prospects)
  • Populaire systemen (zoals Mailchimp en Active Campaign) hebben overzichtelijke statistieken die van grote waarde zijn voor je business en waarop je kunt sturen. Denk hierbij aan: wie heeft de nieuwsbrief geopend? Op welk onderwerp werd het meest geklikt? Hoeveel omzet heeft de nieuwsbrief opgeleverd? Hoeveel procent van de lijst heeft de nieuwsbrief geopend? Op welk moment kun je het best je nieuwsbrief sturen (A/B testen genaamd)
  • Je kunt heel gericht nieuwsbrieven versturen door gebruik te maken van filters, waardoor je van een massa-medium een doelgericht, gepersonaliseerd contactmoment maakt.
  • Nieuwsbrieven vormen een belangrijk onderdeel van marketing automation. Dit is een zeer populair marketingmiddel. Simpel gezegd is marketing automation een aaneenschakeling van acties die een potentiële klant stapsgewijs en volledig geautomatiseerd enthousiasmeert voor jouw diensten/producten.

Populaire systemen

In dit blog werden ze al even genoemd: Mailchimp en ActiveCampaign. Dit zijn twee voorbeelden van zeer populaire nieuwsbrief-systemen die prima geschikt zijn voor zowel startende als ervaren ondernemers.

Beide nieuwsbrief-systemen beschikken over de functionaliteiten die de meeste ondernemers nodig hebben (en meer):

 

  • Eenvoudige werkwijze om nieuwsbrieven naar wens op te maken (drag & drop)
  • Integratie met de website mogelijk
  • Eenvoudig importeren en beheren van lijsten
  • Responsive design, waardoor de nieuwsbrief op alle devices goed leesbaar is.
  • AVG/GDPR proof
  • Groeiplan, waarbij de grootte van de database leidend is (hoe groter de lijst hoe duurder het abonnement)
  • Abonnementsmodel, dus geen hoge aanvangsinvestering
  • Uitgebreide statistieken en rapportages
  • Waardevolle marketing automation mogelijkheden
  • Koppelingen met andere pakketten zoals CRM mogelijk

 

Mailchimp of Active Campaign? De functionaliteiten ontlopen elkaar niet veel. Twee belangrijke verschillen*:

  • Mailchimp is gratis beschikbaar voor kleine ondernemers. Je kunt dan tot 2.000 contacten importeren. Er zijn wat kleine beperkingen die zeker voor startende ondernemers geen belemmeringen vormen. In de footer van de nieuwsbrief staat het logo van Mailchimp. Bij de betaalde versie kun je dit verwijderen.
  • ActiveCampaign is beschikbaar in het Nederlands. Mailchimp (nog) niet.

* wijzigingen voorbehouden

 

Tip: Wanneer je besluit te starten met Mailchimp en je wilt later overstappen naar ActiveCampaign, dan is er een gratis migratie mogelijk.

To do's voor een vliegende start

  • Maak een test-database aan met wat eigen e-mailadressen en ga de tool verkennen.
  • Maak een email-template (header, footer, huisstijlkleuren, lettertype, etc.) die je voor toekomstige nieuwsbrieven kunt gaan gebruiken.
  • Biedt op je andere kanalen (website, social media, …) de mogelijkheid om in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Dit kan m.b.v. een registratieformulier dat je maakt met je nieuwsbrief-systeem. Het grote voordeel is dat het e-mailadres dan direct in de database van je nieuwsbrief-systeem terecht komt.  

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.