Doel en doelgroep afbakenen

Gepubliceerd op 27 december 2022 om 15:04
Doel en doelgroep afbakenen

Veel ondernemers zijn geen plannenschrijvers. Dat is heel herkenbaar! Je hoeft helemaal geen boekwerken te schrijven om je business te starten. Toch is het raadzaam om wat punten op papier te zetten die je houvast geven. Navolgend krijg je wat tips om je een goede basis te geven aan jouw online succes in wording!

Het doel van je website

Wat is het doel van jouw website/webshop? Het klinkt misschien simpel, maar alles wat je doet moet in het teken staan van jouw doel. Wat we vaak zien is dat websites en webshops te veel bezig zijn met randzaken en zelfs de potentiële klant laten verdwalen in plaats van naar het doel leiden.

 

Tip 1: schrijf 1 tot maximaal 3 doelen op die je met jouw website/webshop wilt bereiken. Maak deze doelen SMART:

  • Specifiek: kies een duidelijke omschrijving van wat je wilt bereiken. Gebruik daarbij de 6 W’s: wat, wie, waar, wanneer, welke en waarom?
  • Meetbaar: beschrijf hoe je je doel meetbaar wilt maken en bij welk resultaat je je doel hebt bereikt.
  • Acceptabel: sta je (en je team) achter de keuze om vol voor dit doel te gaan? Kun je motiveren waarom?
  • Realistisch: het doel moet haalbaar zijn, want anders kan het erg demotiverend gaan werken.
  • Tijdgebonden: ook de factor tijd moet meetbaar zijn. Kies eventueel voor tussentijdse meetmomenten en maak een planning. Daarbij kan het handig zijn om terug te werken. Hiermee wordt bedoeld dat je eerst een datum (deadline) aan het doel hangt en vanuit daar bekijkt welke stappen nodig zijn en hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt.

Doelgroep bepalen

Als je aan een ondernemer de vraag stelt wie zijn doelgroep is dan is regelmatig het antwoord: “iedereen”. Natuurlijk zal je niet snel nee zeggen als iemand een aanvraag/bestelling bij je doet. Dat is ook helemaal niet van belang. Het gaat erom wie je zelf als jouw doelgroep ziet. Dat is namelijk de set klanten waarop je actief gaat richten.

Voorbeeld: Bakkerij Janssen richt zich op mannen en vrouwen in de leeftijd 40-70 jaar in de eigen postcode. Voor bezorging richt men zich ook op de aangrenzende postcodes.

Deze keuze heeft namelijk invloed op heel veel zaken, zoals:

  • De uitstraling van je website/webshop (kleuren, beeldmateriaal)
  • De ‘tone of voice’ die je gebruikt (bijvoorbeeld ‘je’ of ‘u’, zakelijk of vlot taalgebruik)
  • Je publicaties (blogberichten, thema’s die je doelgroep aanspreken)
  • Advertenties (zichtbaar zijn bij je doelgroep)
  • Welke social media kanalen je inzet

 

Je kunt je doelgroep beschrijven aan de hand van enkele criteria:

  • Geografisch: in welke postcodes, plaatsen, provincies of landen wonen je potentiële klanten?
  • Geslacht: mannen en/of vrouwen
  • Leeftijd: je kunt met leeftijden werken of met omschrijvingen zoals pubers, gepensioneerden, yuppen, etc.
  • Opleidingsniveau
  • Gezinssamenstelling
  • Budget: wat is de doelgroep bereid te betalen?

 

Wie zijn je potentiële kopers?

Wat perfect werkt is het beschrijven van een ‘Buyer Persona’. Je gaat, liefst samen met je team of mensen die betrokken zijn bij je onderneming, aan de hand van een reeks vragen beschrijven wat je potentiële koper bezighoudt.

 

Onderscheidend zijn

Veel websites/webshops kiezen de veilige weg. Dit heeft als resultaat dat het onderscheidend vermogen ontbreekt. Je zou als het ware het logo van een concurrent boven je website/webshop kunnen zetten en niemand zou het verschil zien. Durf is dus wel nodig om je te onderscheiden en je eigen verhaal te vertellen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.