Stappenplan social media berichten inplannen

Gepubliceerd op 14 november 2022 om 10:15
hootsuite-tips

Periodiek iets plaatsen op social media is heel belangrijk voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Je kunt dit rechtstreeks doen op het platform dat je gebruikt. Veel bedrijven gebruiken echter meerdere kanalen en dan is het handig als je op meerdere kanalen tegelijkertijd iets kunt plaatsen en ook berichten vooruit kunt plannen. Zo kun je in één keer een mooie contentkalender klaarzetten. Er zijn meerdere tools die je hiervoor kunt gebruiken. In dit blog lees je hoe dit werkt. In dit voorbeeld maken we gebruik van de tool Hootsuite.

Varianten van social media berichten

Voor het plannen van social media berichten op social media heb je enkele opties:

  • Alleen tekst en/of afbeelding
    Dit is de meest eenvoudige manier van posten. In onderstaand voorbeeld is alleen een afbeelding geplaatst. Eventueel kan er nog tekst toegevoegd worden. Deze zal dan boven de afbeelding worden getoond.

  • Tekst, afbeelding en een link naar de website
    Dit is een eenvoudige manier om een bericht te plaatsen en kun je gebruiken wanneer je de afbeelding veel aandacht wil geven, zoals in onderstaand voorbeeld. Nadeel is dat je in de tekst een lange link toont naar de pagina. De kans dat een lezer op de link klikt is wat kleiner. Hier

  • Een tegel die verwijst naar de website
    Dit is de meest gebruikte manier om zakelijke/promotionele berichten te plaatsen. Wanneer iemand klikt op elke willekeurige plek op de tegel (afbeelding en het tekstblok eronder) dan gaat men direct door naar de website. Deze tegel wordt automatisch gegenereerd door de software als je de link plaatst. TIP: als de software de tegel heeft aangemaakt dan kun je de link verwijderen. De tegel blijft dan staan. Indien gewenst kun je boven de tegel nog zelf tekst toevoegen.

 

Werkwijze in Hootsuite

1. Log in op Hootsuite
2. Ga in de blauwe verticale balk naar het icoon:

3. Kies in het veld “Post” het kanaal waarop je wilt publiceren.
4. Advies is om niet dezelfde post te plaatsen op verschillende kanalen. Elk kanaal heeft namelijk zijn eigen specificaties en mogelijkheden.
5. Zet in het tekstveld de volgende zaken:
   a. De tekst.
   b. Indien gewenst een link naar de website.

Na het plaatsen van de link verschijnt in het veld “Media” een preview van de tegel. Wil je een post maken zoals in optie 2 beschreven? Dan klik je in het veld “Media” op het vuilnisbak-icoon. Dan verdwijnt de tegel.
Wil je een post maken zoals in optie 3 beschreven? Verwijder dan de link die je zojuist hebt geplaatst in het Tekstveld. Je zult zien dat de tegel blijft staan.

   c. Hashtags: sommigen vinden ze vervelend, maar ze zijn wel handig. Als iemand namelijk een zoekterm intikt in Facebook dan worden alle artikelen getoond waarin het zoekwoord dat in de hashtag wordt gebruikt. Mijn advies is om ze gericht te gebruiken en een maximum van 5 te hanteren. Bijvoorbeeld:
#thee #recept #Kerstdiner #genieten #koken


6. Direct plaatsen of plannen:
Je kunt elk bericht direct plaatsen (post now) of inplannen (schedule for later). Ik kies eigenlijk altijd voor inplannen, tenzij het om een spoedje gaat. Met inplannen kun je namelijk het bericht op de tijdlijn tonen op de dag en tijd die je wilt. Populaire momenten om te posten zijn:

  • Om 07.30 uur in de ochtend
  • Om 11.45 uur in de ochtend
  • Om 17.00 uur in de middag
  • Om 20.00 uur in de avond
  • In het weekend

Bedenk goed wat de momenten zijn, waarop jouw doelgroep social media gebruikt en interesse zou kunnen hebben in jouw product/dienst. Sportartikelen kun je bijvoorbeeld het best aanbieden op zaterdagochtend (als veel mensen gaan sporten) en verlichting aan het begin van de avond (als het gaat schemeren). Zakelijke producten doen het beter op doordeweekse dagen in het begin van de ochtend, rond lunchtijd of aan het einde van de werkdag. 

 

Nog enkele tips:

  • Probeer in het eerste uur nadat het bericht is geplaatst met een aantal medewerkers/vrienden het bericht te liken of erop te reageren. Veel social media tonen een bericht vaak aan slechts een deel van de volgers. Als bij deze ‘test’ voldoende interactie is dan wordt het aan steeds meer volgers getoond.
  • Zet naast het bedrijfsaccount ook persoonlijke accounts in van medewerkers, indien mogelijk. 
  • Bij Instagram is het niet gebruikelijk om links in de posts te zetten. Instagram maakt de link ook niet klikbaar en er wordt ook geen tegel gegenereerd. Daarom gebruiken bedrijven vaak de term "link in bio". In de biografie van de pagina staat dan een link naar de website of bijvoorbeeld het blog.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.