Marketingsoftware in 2025: wat gaat er veranderen dit jaar?

Gepubliceerd op 10 maart 2025 om 22:47

De inzet van marketingsoftware in 2025 groeit enorm. Digitalisering heeft echt een vlucht genomen in het marketing- en communicatiedomein. In 2025 worden bedrijven geconfronteerd met een digitale revolutie die de manier waarop zij consumenten en/of zakelijke klanten bereiken en betrekken ingrijpend zal veranderen. In dit artikel gaan we dieper in op trends, nieuwe data, unieke inzichten en voorspellingen over de rol van marketingsoftware in de nabije toekomst.

Nieuwe data en ontwikkelingen

  1. AI-gedreven hyperpersonalisatie

Nieuw onderzoek wijst uit dat 78% van de consumenten positiever reageert op merken die hun communicatie extreem personaliseren. AI-modellen analyseren real-time gedragsgegevens om marketingboodschappen aan te passen op basis van stemming, context en eerdere interacties. De volgende fase van AI-marketingsoftware zal zelfs subtiele voorkeuren, zoals de toon van berichten, dynamisch aanpassen per individu.

B2C en B2B hebben een andere aanpak. Toch zijn er ook overeenkomsten. Zo is er zeker ook in de zakelijke markt behoefte aan persoonlijk/gepersonaliseerd contact. Daardoor voelt de klant zich speciaal, gewaardeerd en gehoord. Het is een uitdaging en tevens een duidelijk signaal voor marketeers en het management om hier de juiste aandacht aan te geven.

  1. De impact van privacywetgeving op data-driven marketing

Met de komst van strengere Europese en mondiale wetgeving rondom consumentenprivacy moeten marketeers op zoek naar alternatieve data-oplossingen. Onderzoek toont aan dat first-party data een stijging van 35% in effectiviteit biedt in vergelijking met third-party tracking. Zero-party data (gegevens die consumenten vrijwillig delen) wordt cruciaal voor succesvolle marketingcampagnes.

Dus: aan de ene kant is er de behoefte aan meer data. Aan de andere kant is er sprake van wetgeving die aandringt op bescherming en zelfs het anonimiseren van klantdata. Het is een mooi vraagstuk voor de marketingafdeling om binnen de strengere regelgeving toch de juiste data te verzamelen en up-to-date te houden (en dus ook tijdig te verwijderen).

  1. Opkomst van alternatieve zoekplatforms

Met de opmars van AI-gedreven zoekmachines zoals SearchGPT en multimodale zoekoplossingen wordt Google’s dominantie uitgedaagd. Bedrijven die nu al investeren in conversational AI en voice search-optimalisatie hebben in 2025 een competitief voordeel. Nieuwe data laat zien dat 40% van Gen Z consumenten liever zoekt via AI-chatbots dan via traditionele zoekmachines.

Behoren de nieuwe generaties tot jouw doelgroep? Dan zul je aan de slag moeten om de traditionele marketingkanalen uit te breiden met de nieuwe. En bedenk: uiteindelijk worden de jonge generaties ook jouw doelgroep. Ook al heb je wat meer tijd, tref nu al de juiste voorbereidingen om de concurrentie voor te blijven.

Unieke inzichten: wat betekenen deze ontwikkelingen?

  1. AI is geen vervanger, maar een versterker

Veel marketeers vrezen dat AI hen overbodig zal maken, maar de realiteit is anders. De meest succesvolle merken gebruiken AI niet om creativiteit te vervangen, maar om hun strategische en creatieve inspanningen te versterken. AI-tools genereren bijvoorbeeld content, maar marketeers bepalen de toon, richting en emotionele connectie. Een veel gehoorde stelling is ook: AI zal de medewerker niet vervangen, maar de medewerker die AI beheerst zal een marketeer vervangen die niet op de AI-trein is gesprongen. Goed nieuws: als je dit bericht leest, betekent dat je op de juiste plek bent om marketingsoftware en AI te ontdekken.  

  1. Transparantie en ethiek zijn een kans je te onderscheiden

In 2025 zijn consumenten bewuster dan ooit van de impact van AI en data-analyse op hun privacy. Bedrijven die actief communiceren over hun ethische aanpak en transparant zijn over hun gebruik van data zullen een concurrentievoordeel behalen. In feite blijkt uit een recente enquête dat 62% van de consumenten loyaler is aan merken die helder communiceren over hun AI- en datagebruik.

  1. De evolutie van digitale klantinteracties

Chatbots en virtuele assistenten zullen niet langer slechts ondersteunend zijn, maar een cruciaal onderdeel van de customer journey. Nieuwe systemen combineren AI met emotieherkenning, waardoor klantinteracties menselijker en effectiever worden. Dit betekent dat bedrijven niet alleen moeten investeren in technologie, maar ook in het begrijpen van hoe AI menselijke emoties correct kan interpreteren. Automation kan veel repeterende taken uit handen nemen, maar dat kan alleen als de kwaliteit goed is. Dat betekent dat de implementatie en testen voldoende aandacht moeten krijgen.

 

Voorspellingen voor 2025 en verder

  1. SEO verandert radicaal

SEO zoals we dat kennen zal drastisch veranderen door de opkomst van AI-zoekmachines. In plaats van traditionele zoekwoordoptimalisatie zullen bedrijven zich moeten richten op het creëren van contextueel rijke en semantisch relevante content. AI zal zoekintenties beter begrijpen en directe antwoorden geven in plaats van alleen links naar websites te tonen.

Toch gaat het niet alleen om vraag/antwoord. Bedrijven, winkels en webshops blijven nodig om de koopbehoeften van (zakelijke) klanten te vervullen. De vraag is alleen: hoe zoekt de potentiële klant en welke bedrijven komen dan als eerst boven drijven?

  1. Dynamische advertenties en adaptieve content

Marketingsoftware zal in 2025 campagnes automatisch aanpassen op basis van real-time gedragsdata. Denk aan videoadvertenties die live worden aangepast op basis van het kijkgedrag van de gebruiker of productaanbevelingen die veranderen afhankelijk van de weersomstandigheden.

  1. Zero en first-party data worden de standaard

Met het verdwijnen van third-party cookies zullen bedrijven zwaar inzetten op eigen data. Loyaliteitsprogramma’s, interactieve content en op vertrouwen gebaseerde data-uitwisselingen worden essentiële onderdelen van een succesvolle marketingstrategie.

  1. Koppelen is key

Stand-alone software, dat is niet meer van deze tijd. Uitzonderingen daargelaten. Gaat er (klant)data door een tool, dan is koppelen een vereiste. Je wil namelijk niet dat je handmatig (of met een Excel export-import) data gaan delen met andete applicaties binnen de organisatie. Vaak wordt één applicatie gekozen waar alle data samenkomt. Dit is meestal het CRM- of ERP-pakket. Andere software wordt hieraan gekoppeld. Is een directe koppeling niet mogelijk? Er zijn tegenwoordig ook allerlei tools die een focus hebben op het koppelen en dus data van A naar B brengen.

Tot slot

Marketingsoftware in 2025 zal intelligenter, ethischer en effectiever zijn dan ooit. AI en machine learning spelen een centrale rol, maar het menselijke aspect blijft cruciaal. Marketeers die investeren in transparantie, hyperpersonalisatie en adaptieve contentstrategieën zullen een sterke voorsprong hebben op de concurrentie. Het is nu tijd om vooruit te denken en marketingsoftware te omarmen als een strategische groeiversneller.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.