E-mailhandtekening: een belangrijk marketinginstrument

Gepubliceerd op 4 maart 2023 om 18:55

 

Wist je dat je e-mailhandtekening ook een belangrijke marketingtool is? Zonder dat je erbij nadenkt is dit een ideaal contactmoment met een grote groep relaties. Uit metingen blijkt dat een gemiddelde persoon 50 tot 100 mails per dag verstuurt en een kwart van de werkdag bezig is met e-mailen. Ga maar eens na hoe lang jouw reclame uiting (bewust of onbewust) in beeld is bij leveranciers, klanten, prospects, etc. Maak daar dus gebruik van. Het is tenslotte gratis.

De onderstaande items kun je in jouw e-mailhandtekening kwijt en heb ik direct in de volgorde gezet die het meest gangbaar is:

Persoonlijk

  • Afsluiting: “Met vriendelijke groet” (informeel) of “Hoogachtend” (formeel). De keuze moet passen bij je bedrijf. Heb je regelmatig contact in andere talen? Zet er dan ook de vertalingen bij. Dat is handig en bovendien laat je hiermee zien dat je internationaal georiënteerd bent.
  • Naam: je voornaam, achternaam, titel(s)
  • Functie: de functie die je vervult bij het bedrijf, voor jou misschien vanzelfsprekend, maar niet voor de ontvanger.

Logo

Je bedrijfslogo mag natuurlijk niet ontbreken. Dat is bij iedereen wel bekend. Toch zijn er enkele aandachtspunten:

  • Kwaliteit: zorg ervoor dat je logo scherp is. Een onscherp logo is geen goede reclame.
  • Verhouding: zorg ervoor dat het logo mooi past binnen de e-mailhandtekening. Niet te groot, maar ook zeker niet te klein.
  • Grootte: zorg er ook voor dat het logo niet te groot is. Een email moet gemakkelijk verzonden kunnen worden. Net als dat je bewust moet zijn op niet te zware bijlagen, geldt dit ook voor de e-mailhandtekening.
  • Link: het is heel gangbaar om op internet de link naar je website ‘te verstoppen’. Doe dit dus ook in je e-mailhandtekening. Elke klik op het logo betekent een extra bezoeker naar je website.

Contactgegevens

Zet onder het logo je adresgegevens (bezoekadres en eventueel postadres als dit afwijkend is). Veel mensen gebruiken namelijk de e-mailhandtekening als visitekaartje.

  • Bedrijfsnaam (optioneel, wanneer dit niet goed of niet volledig is af te lezen uit het bedrijfslogo)
  • Straat
  • Postcode en plaats
  • Telefoonnummer (vaste lijn, denk aan +31)
  • Algemeen e-mailadres (info@)
  • Mobiel nummer (van de afzender, denk aan +31)
  • E-mailadres van de afzender)
  • Link naar de website
  • Links naar de sociale media accounts van het bedrijf

Reclame uitingen

Tot slot kun je de e-mailhandtekening nog aangrijpen om nog wat echte reclame te maken:

  • Diensten: blijkt uit bovenstaande gegevens nog onvoldoende wat je doet? Maak dan een tekstregel met een korte opsomming van je diensten of je bedrijfsnaam en je pay off.
  • Banner: met daarachter een link naar een specifieke pagina op je website, bijvoorbeeld naar een nieuwsbericht, aanbieding of de download-pagina van een whitepaper.

Overig

Sommige bedrijven kiezen voor:

  • Juridisch: verwijzing naar voorwaarden die van toepassing zijn op e-mailberichten.
  • MVO: een vermelding zoals “think before you print”

TIP 1

Kies bij het toevoegen van links voor de echte bron, niet voor een meetbare link die door sommige marketingtools wordt gebruikt om klikgedrag of klikvolume te meten. Dit kan namelijk een negatief effect hebben op de ontvankelijkheid van je emails, waardoor deze sneller in de spam terecht komen. Beperk ook het aantal links. Wees dus selectief.

TIP 2

Je e-mailaccount is geen nieuwsbrief applicatie. Verstuur daarom geen promotionele berichten naar grote groepen mailadressen. Het kan namelijk gebeuren dat je mailprovider dit ziet als spam-gedrag en jouw e-mailaccount blokkeert. Het klinkt misschien logisch, maar er zijn veel onwetenden die hiermee de mist ingaan bij het verzenden van een soort van nieuwsbrief of een persbericht. Gebruik voor een nieuwsbrief een daarvoor geschikte tool.

Een persbericht wordt wel vaak per email verzonden. Belangrijk is om alle emailadressen in de BCC te zetten (in verband met de privacy) en beperk het aantal mailadressen per zending. Waar de grens exact ligt is onbekend. Blijf in ieder geval onder de 50 mailadressen per zending. Better safe than sorry.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.