Social media kanalen kiezen

Gepubliceerd op 17 december 2022 om 11:34
social media kanalen kiezen

Onlosmakelijk verbonden met je website zijn social media kanalen. Welke social media kanalen zijn er en hoe kun je ze inzetten voor je bedrijf?

LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke, internationale social media kanaal. Hier kunnen zowel bedrijven als personen aanmelden. LinkedIn legt de focus op het delen van zakelijke posts en het maken van zakelijke netwerken. Organisaties die zich richting op de B2B-markt (business to business) doen er goed aan hier een account aan te maken, maar ook voor de B2C-markt kan het interessant zijn. LinkedIn wordt ook wel vaker gezien als het social kanaal voor directie, management, kantoorpersoneel, salespersoneel en werkzoekenden.

Tip: kom in contact met andere bedrijven, hun medewerkers, werkzoekenden en promoot je producten en diensten aan de zakelijke markt.

Facebook

Facebook heeft wat klappen te verwerken gehad na enkele data-schandalen. Toch is Facebook nog altijd heel populair. In tegenstelling tot LinkedIn is een privé gericht kanaal. Hiermee moet je dus ook rekening houden bij de manier van communiceren. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat bedrijfsaccounts weinig ‘airtime’ krijgen. Plaats je een bericht met een zakelijk account dan krijgt slecht een zeer klein deel van je volgers het bericht te zien. Daarentegen kun je op Facebook wel goedkoop adverteren.

Tip 1: kom in contact met consumenten. Het advies is om niet te veel tijd te steken in het werven van volgers, maar te richten op advertising. Het is betaalbaar en je kunt heel gericht de juiste doelgroep bereiken.

Tip 2: Facebook vergaart heel waardevolle gegevens van de account-houders die je perfect kunt gebruiken om jouw aanbod heel gericht aan te bieden. Plaats de Facebook-pixel op je website/webshop.

Twitter

Twitter staat bekend als het kanaal met de korte berichten (tweets). Op dit kanaal staan trending topics (populaire onderwerpen) centraal die met een hashtag (#) worden getoond. Zo kun je snel berichten vinden die over een bepaald onderwerp gaan. Dit kanaal is vooral populair onder nieuws-websites, BN-ers, de showbizz sector, sport en events. Dit zijn vaak de zenders/initiators van een trending topic. De ‘massa’ volgt de kanalen van populaire bronnen (zoals BN’ers) en heeft de mogelijkheid om zich te mengen in de discussie door te reageren op tweets en/of de hashtag te gebruiken van een trending topic.  

Tip: is Twitter een kanaal dat bij je organisatie past? Start een discussie of meng je in discussies en profileer je zo als specialist binnen je vakgebied.

YouTube

YouTube richt zich op video. Video wint enorm terrein de laatste tijd en past ook helemaal bij de tijd waarin mensen snel informatie tot zich willen nemen. YouTube is een enorme database met vele miljoenen video’s over uiteenlopende onderwerpen, van muziekclips tot handleidingen, van nieuws tot bloopers, van live publicaties tot gaming-tutorials en vlogs.

 

Tip: start met het maken van korte video’s waarin je op een laagdrempelige manier onderwerpen behandelt. Denk hierbij aan korte demo’s over hoe je iets maakt/doet of antwoord geeft op een vraag die veel mensen hebben. Dat mag informatief, maar ook met een knipoog of humor. Het moet natuurlijk wel passen bij je bedrijf.

Instagram

Instagram wordt door velen gezien als de tegenhanger/opvolger van Facebook. De doelgroep is wat jonger dan Facebook: 18 tot 40 jaar. Instagram wordt gebruikt voor het delen van foto’s en verhalen. De ontwikkelingen in het platform gaan snel. De werkwijze wijkt wel af van Facebook.

 

Tip: maak ook een zakelijk account aan en kijk eens naar Instagram Shopping.

Pinterest

Pinterest legt de nadruk op foto’s. Op sommige vlakken is het meer een zoekmachine dan een social kanaal. Het is een enorme ideeënbus waar je inspiratie opdoet over bijvoorbeeld je uiterlijk, huisinrichting, handwerk, recepten, etc. Het aantal thema’s zal je verbazen. Ook hier kun je een zakelijk account aanmaken, wat inzicht geeft in waardevolle statistieken.

 

Tip: bekijk de onderwerpen en kijk hoe je zelf een mooie bijdrage kunt leveren. De foto staat centraal en pas na het doorklikken krijgt men informatie te zien en bijvoorbeeld een link naar de website. Goed om te weten: de afbeeldingen die je hier plaatst worden ook getoond in Google. Dubbele zichtbaarheid dus.

Whatsapp

Whatsapp is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt, maar toch mag deze niet ontbreken. Dit kanaal staat namelijk bij velen bovenaan in het dagelijkse mobielgebruik. Maar wat kun je daar nou als bedrijf mee?

 

Tip: Whatsapp wordt regelmatig gebruikt om korte video’s of grappige afbeeldingen te delen. Een “Share via Whatsapp” button op jouw unieke blog biedt kansen. Ook zijn er steeds meer bedrijven die Whatsapp gebruiken voor support doeleinden. Whatsapp werkt aan een versie voor bedrijven.

social posting tool

Nog veel meer social media

De bekendste social media kanalen zijn hierboven vermeld. De juiste combinatie van social media is afhankelijk van je bedrijf, aanbod en doelgroep.

Algemeen gebruik van social media

Social media vormen een onlosmakelijke twee-eenheid met je website. Een belangrijk deel van de bezoekers komt via deze kanalen naar je website. Je komt in contact met de doelgroep en het is een kanaal dat (potentiële) klanten gebruiken om vragen te stellen. Ook levert het heel waardevolle informatie op over je doelgroep. Wat vinden ze leuk, wat is de samenstelling van je doelgroep en op welk bericht klikken ze door?

 

Ook dragen social media bij aan een betere vindbaarheid. Elke keer dat jouw bericht een like krijgt of wordt gedeeld dan ziet een zoekmachine zoals Google dit als een stem/aanbeveling voor jouw website. Hoe meer aanbevelingen, hoe beter. Ook positieve reviews leveren een bijdrage aan het succes van je merk.

 

Tip: bepaal welk kanaal (of welke kanalen) passen bij jouw bedrijf en je doelgroep. Durf te kiezen, want beter focussen op één of enkele kanalen en daar een actieve aanpak te hanteren. 

Bedrijfsaccount en/of persoonlijk account?

Op veel social media accounts is het mogelijk om een persoonlijk account en een zakelijk account aan te maken. De mogelijkheden en opties verschillen per kanaal. Ook zijn er soms tussenvormen, zoals op Facebook. Daar is het mogelijk om jezelf aan te melden als “Bekend persoon”. Dat kan handig zijn als je jezelf als artiest of specialist wilt profileren. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.