De pagina's van je website indelen

Gepubliceerd op 25 januari 2023 om 15:31

Elke pagina heeft een doel. Tenslotte, je wilt dat je bezoeker tot actie overgaat en niet ‘zonder boodschappen de winkel uitgaat’ (in vaktaal: conversieratio). Dat betekent dat je je bezoeker moet prikkelen en moet begeleiden naar het gewenste doel.

 

Als je het vergelijkt met een fysieke winkel:

  • De etalage moet aantrekkelijk zijn (= aantrekkelijke vermeldingen in de zoekmachines, publicaties op social media, etc.)
  • Bij binnenkomst moet de winkel uitnodigend zijn (= een websitebezoeker bepaalt binnen een fractie van een seconde of hij op de website wil blijven)
  • Het aanbod moet aansluiten bij zijn behoefte (= de bezoeker moet zich kunnen identificeren met het onderwerp/aanbod)
  • De bezoeker moet naar de kassa (= een aankoop doen, een aanvraag indienen, contact opnemen, aanmelden voor de nieuwsbrief, …)

 

Het verschil met een fysieke winkel:

  • Je potentiële doelgroep is vele malen groter, maar ook veel sneller in zijn keuzes om een website/webshop te bezoeken en verlaten. Een websitebezoeker besluit binnen een fractie van een seconde of hij gaat of blijft.
  • De concurrentie is vele malen groter
  • Je kunt pas 1-op-1 contact leggen, nadat de websitebezoeker de eerste zet heeft gedaan (aankoop, aanvraag, aanmelding)
  • Je bent 24/7 geopend. Een snelle reactie/levering wordt daarom verwacht.

Elementen toevoegen

Met dit in het achterhoofd ga je aan de slag om per (tekst)pagina de onderstaande elementen toe te voegen. Deze klus moet je niet onderschatten, want dit heeft een belangrijke waarde voor je website/webshop en de vindbaarheid in zoekmachines.

 

Je website/webshop maak je primair voor je bezoekers. Leg daarop de focus bij het maken van je keuzes. Toch moet je in het achterhoofd ‘de behoeftes’ van zoekmachines zoals Google en Bing in acht nemen. Tenslotte, een prachtige website/webshop zonder bezoekers is waardeloos. Zoekmachines spelen hierin een belangrijke rol en zullen een significant deel van je bezoekers aandragen. Dan moet de zoekmachine wel weten bij welke zoekopdrachten jouw pagina getoond moet worden. Simpel gezegd: als je gevonden wilt worden op de zoekterm ‘fiets kopen’ dan moet deze woordcombinatie op jouw website te zien zijn.

 

Zonder de focus op je bezoeker te verliezen kun je met de juiste instellingen de vindbaarheid in zoekmachines kunnen bevorderen. Dit heet SEO: search engine optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Hoe beter je aan alle voorwaarden van zoekmachines voldoet, hoe hoger je in de ranking wordt getoond. De indeling en opmaak van de pagina speelt hierin een belangrijke rol. Wil je SEO direct toepassen op je eerste pagina’s op je website? Doorloop dan alle modules over dit onderwerp. Dit wordt aanbevolen.

 

Bouwstenen van een webpagina

Hieronder allereerst een kort overzicht van de bouwstenen waarmee je je pagina opmaakt.

 

  • Titel (H1)
    Deze titel moet kort en krachtig zijn en de bezoeker direct vertellen wat hij/zij op deze pagina kan vinden. De H1-titel mag slecht één keer voorkomen op de pagina en staat normaliter bovenaan de pagina.
  • Slug (permalink)
    In de module 2-2 hebben we het belang van de slug al besproken. Op de pagina kun je de slug handmatig instellen.
  • Korte introtekst (optioneel, wordt gebruikt als introtekst in on-site zoekresultaten)
    Vaak (afhankelijk van het CMS) kun je een introductietekst toevoegen. Dit is een korte, prikkelende tekst die niet op de pagina te zien is, maar getoond wordt op bijvoorbeeld het nieuwsoverzicht of in de zoekresultaten op de website.
  • Preview image / uitgelichte afbeelding
    In veel systemen is hier een voorziening voor. De afbeelding die je hier toevoegt wordt niet altijd getoond op de pagina, maar wordt gebruikt als foto bij de introtekst op je eigen website en bij social media berichten.
  • Publicatiedatum (het moment dat de pagina/het blog wordt gepubliceerd
    Dit is een datum die je vaak vrij kunt invullen. Zo kun je ook een datum in het verleden kiezen of een datum in de toekomst, zodat het bericht op een later moment wordt gepubliceerd. Dat kan handig zijn bij een artikel waarop een tijdelijk embargo rust.
  • SEO-titel (meta title / title tag)

 

SEO instellingen

De SEO-titel wordt niet op de pagina gebruikt. Het is buiten je website het eerste dat je doelgroep ziet en is daarom heel belangrijk. De titel wordt namelijk getoond in social media posts en in zoekmachines. Een aantrekkelijke titel maakt het verschil tussen een nieuwe (potentiële) klant of iemand die je ‘etalage voorbij loopt’. Een SEO-titel bestaat uit 50 tot 60 tekens (wijzigingen voorbehouden).

  • Meta-omschrijving (meta description)
    Ook de meta-omschrijving wordt, net als de SEO-titel, alleen op social media en in zoekmachines getoond. Nadat je met de SEO-titel de aandacht van de lezer hebt getrokken, moet de meta-omschrijving hem/haar over de streep trekken. Schrijf een korte, wervende tekst waarbij je eindigt met een call-to-action (aanzet tot actie), zoals ‘Lees snel verder’. Een meta-omschrijving bestaat uit 120 tot 158 tekens (wijzigingen voorbehouden).
  • Focus keyword
    Het focus keyword is het woord of de woordcombinatie waar je je SEO op wilt richten met deze pagina. In sommige systemen (zoals Wordpress met de plugin Yoast SEO) worden op basis hiervan nuttige tips gegeven om de pagina te verbeteren.
  • Bodytekst
    De bodytekst is de tekstuele inhoud van je pagina. Elke pagina heeft een ander doel. Aan de hand van het doel bepaal je de opmaak, de inhoud en de lengte van de pagina.
  • Tussentitels (H2 en H3)
    Na de hoofdtitel (H1) volgen de kleinere titels in je bericht. Zie het als een boek met een hoofdtitel (H1), een titel per hoofdstuk (H2) en titels van paragrafen (H3). Het advies is niet dieper te gaan dan H3. Met deze (onder)titels maak je het prettiger leesbaar voor de bezoekers en kun je de aandacht langer vasthouden. Bovendien is deze indeling een belangrijk element voor je SEO,
  • Beeldmateriaal
    Het beeldmateriaal is de meest gebruikte vorm om een pagina te verrijken. Beeldmateriaal speelt een belangrijke rol op de pagina. Het geeft de pagina kleur en laat de pagina leven. Bovendien zit in elke afbeelding veel ‘waarde’ voor de zoekmachines verborgen. Je kunt namelijk op drie manieren tekst meegeven aan je afbeelding:
    • De bestandsnaam. Kies dus niet de standaard benaming zoals ‘JPEG00001’. Geef deze een passende naam die aansluit bij de pagina.
    • Na het uploaden van de afbeelding naar het CMS kun je de afbeelding nog een ALT-tekst en een omschrijving geven.

Waardering van je website

Zoekmachines lezen deze tekst en nemen dit mee in de waardering van de pagina.

  • Rijke content
    Zowel bezoekers als zoekmachines houden van rijke content. Probeer daarom, waar mogelijk, extra’s toe te voegen aan de pagina zoals een PDF-bestand, een video, een infographic, etc.
  • Bannerfoto
    Veel pagina’s starten met een bannerfoto. Dat is een paginabrede foto die vaak wordt gebruikt bovenaan de pagina, maar ook soms in de bodytekst. De bannerfoto moet aantrekkelijk zijn. Kies daarom een aansprekende foto. Soms kan ook tekst over de afbeelding worden geplaatst. Hier kan een prikkelende titel worden getoond die uitnodigt om verder te lezen.
  • Call-to-action
    Zoals aangegeven, bedenk wat het doel is van de pagina en houd dit in het achterhoofd als je de pagina gaat opbouwen en werk hier naartoe. Geef de bezoeker op het juiste moment ‘de opdracht’ om tot actie over te gaan. Enkele voorbeelden:
    • Een brochure downloaden in ruil voor het e-mailadres van de klant
    • Contact opnemen
    • Een vraag stellen
    • Een bestelling plaatsen
    • Een offerte aanvragen
    • Een reactie eronder plaatsen
    • Naar een andere pagina doorverwijzen

 

Op deze manier bouw je een structuur die zowel de bezoekers als crawlers van zoekmachines begrijpen en herkennen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.